bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

OKDiN 01 ico

Ogólnopolska konferencja dla dyrektorów i nauczycieli szkół branżowych i techników

Instytut Badań Edukacyjnych objął patronatem ogólnopolską konferencję „Kształtowanie umiejętności uczniów szkół branżowych i techników niezbędnych na rynku pracy", która odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2020 r. W programie m.in. nowa formuła egzaminu zawodowego oraz zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. Udział w konferencji, która odbędzie się w formule online jest bezpłatny. Więcej
EFG ico

IBE podczas Europejskiego Forum Gospodarczego – Łódzkie 2020

W dniach 2 – 4 grudnia 2020 r. odbędzie się Europejskie Forum Gospodarcze – Łódzkie 2020. W tym spotkaniu ekspertów wezmą udział przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Wydarzenie będzie miało formułę online. Więcej
szkola dostepna ico

Konferencja „Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery” / 10-11 grudnia 2020 / formuła online

Minister Edukacji i Nauki wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych serdecznie zapraszają do udziału w konferencji naukowo-metodycznej pt. Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery. Konferencja odbędzie się 10 i 11 grudnia 2020 roku w formule on-line. Więcej
refernet ico

Znamy Europejski Wskaźnik Umiejętności 2020. Polska wysoko w klasyfikacji

Zdobywanie umiejętności zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest funkcjonowanie systemu kształcenia i uczenia się w danym kraju. Jednym z narzędzi monitorowania zmian w tym obszarze jest Europejski Wskaźnik Umiejętności (European Skills Index). Więcej
icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej

Publikacje IBE

Jolanta Matera, Joanna Czapska (Pracownia BIBE)
Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych
Pobierz dokument w formacie PDF

 Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych to pionierskie w Polsce opracowanie dotyczące przeglądów systematycznych w obszarze nauk społecznych. Jest to jednocześnie ważny krok w popularyzacji tej metody. Przegląd systematyczny (PS) jest podstawową metodą zarządzania wiedzą w kontekście tzw. ruchu na rzecz wykorzystywania dowodów w procesie decyzyjnym (evidence-based movement). Badanie wtórne, jakim jest PS, stanowi praktyczne narzędzie zarządzania ogromnym zasobem informacji, niemożliwych do przetworzenia w inny sposób. Korzyścią wynikającą z zastosowania metody PS, którą warto zaznaczyć, jest oszczędność czasu, jaki inaczej musieliby poświęcić badacze, decydenci oraz interesariusze zapoznając się z wieloma publikacjami w celu otrzymania rzetelnych dowodów w danej kwestii.

Publikacja powstała w ramach projektu „Metoda przeglądów systematycznych jako narzędzie polityki opartej na dowodach (evidence based policy), przydatne dla pozyskiwania środków z funduszy UE oraz wdrażania i realizacji projektów” realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach Konkursu Dotacji - „Fundusze europejskie na poziomie NSS” VI edycja, organizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju i współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Program Operacyjny Pomoc Techniczna).

Analizy IBE

2016

  • Marek Muszyński, Bartosz Kondratek, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Katarzyna Paczuska, Magdalena Szpotowicz
    Właściwości psychometryczne egzaminu maturalnego 2015 - język angielski, poziom podstawowy.
    Analizy IBE/02/2016
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Marta Palczyńska
    Rodzaj umowy o pracę a umiejętności i ich wykorzystywanie
    Analizy IBE/01/2016
    Pobierz dokument w formacie PDF

2015

  • Paweł Modrzyński, Marek Kwiek
    Reformy edukacji wyższej we Francji w obszarze finansowania szkół wyższych
    Analizy IBE/12/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Kazimierz Musiał
    Reformy edukacji wyższej w Finlandii w obszarze finansowania szkół wyższych
    Analizy IBE/11/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Marek Kwiek
    Reformy edukacji wyższej w Republice Czeskiej w obszarze finansowania szkół wyższych
    Analizy IBE/10/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Małgorzata Musialik, Bożena Karawajczyk, Marcin M. Chrzanowski, Irmina Buczek
    Elementy edukacji środowiskowej w podręcznikach do nauczania chemii dla III etapu edukacyjnego
    Analizy IBE/09/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Jadwiga Przewłocka
    Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań
    Analizy IBE/08/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF  

  • Agnieszka Nowakowska, Jadwiga Przewłocka
    Szkoła oczami uczniów: relacje z nauczycielami i kolegami oraz przemoc szkolna. Raport z badania jakościowego
    Analizy IBE/07/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

  • Zespół Badań Nauczycieli
    Raport metodologiczny – badanie „Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy”
    Analizy IBE/06/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

  • Anna Ruzik-Sierdzińska, Jolanta Perek-Białas
    Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
    Analizy IBE/05/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

  • Agata Komendant-Brodowska, Anna Baczko-Dombi
    Lokalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych w perspektywie teorii racjonalnego wyboru. Koncepcja teoretyczno-metodologiczna
    Analizy IBE/04/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 
     
  • Paweł Penszko,Piotr Zielonka
    Analiza wpływu programu "Cyfrowa szkoła" na wyniki sprawdzianu szóstoklasisty
    Analizy IBE/03/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

  • Tomasz Kuszewski, Tomasz Szapiro, Przemysław Szufel
    Modelowanie wieloagentowe w badaniach decyzji edukacyjnych
    Analizy IBE/02/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

  • Tomasz Panek, Jan Zwierzchowski
    Opis metodologii badawczej współzależności pomiędzy wykluczeniem społecznym a edukacją
    Analizy IBE/01/2015
    Pobierz dokument w formacie PDF 

2014

  • Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
    Konformizm i samokierowanie jako wartości wychowawcze rodziców
    Analizy IBE/04/2014
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Irena E. Kotowska, Iga Magda, Anna Ruzik-Sierdzińska
    Opis metodologii badawczej. Tworzenie kapitału ludzkiego z perspektywy gospodarstw domowych
    Analizy IBE/03/2014
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Jagna Hałaczek, Anna Markowska, Tomasz Nowacki, Tomasz Opach, Justyna Żmijewska
    Kształtowanie umiejętności korzystania z map w gimnazjalnych podręcznikach do geografii
    Analizy IBE/02/2014
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Agata Komendant-Brodowska
    Agresja i przemoc szkolna - raport o stanie badań
    Analizy IBE/01/2014
    Pobierz dokument w formacie PDF

2013

  • Tomasz Żółtak
    Statystyczne modelowanie wskaźników edukacyjnej wartości dodanej – podsumowanie polskich doświadczeń
    Analizy IBE/02/2013
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
    Zastosowanie metody drzew klasyfikacyjnych w analizie aspiracji edukacyjnych rodziców
    Analizy IBE/01/2013
    Pobierz dokument w formacie PDF

2012

  • Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni
    Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji
    Analizy IBE/05/2012
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
    Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)
    Analizy IBE/04/2012
    Pobierz dokument w formacie PDF

  • Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak
    Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych)
    Analizy IBE/03/2012
    Pobierz dokument w formacie PDF

2011

 

 

Publikacje Krajowych Ram Kwalifikacji

Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji


krk-wyd-slownik-okladka-cienPrzekazujemy w Państwa ręce pierwsze wydanie „Słownika kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji", przygotowanego w Instytucie Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie". 

Dlaczego przygotowaliśmy ten słownik? W Polsce w dokumentach oraz publikacjach dotyczących problematyki kwalifikacji te same słowa używane są w innych znaczeniach, różnie są też one rozumiane przez czytających. Trudności z terminologią sygnalizowane były od początku prac nad ramami kwalifikacji. Potrzebę opracowania takiego słownika potwierdzili także uczestnicy prowadzonej w pierwszej połowie 2011 r. debaty społecznej, w której uczestniczyli przedstawiciele instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, związków zawodowych oraz organizacji pracodawców.

W 2009 r. Komitet Sterujący do spraw Krajowych Ram Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie przyjął wstępną propozycję słownika KRK. Wraz z postępem prac nad projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji pojawiła się jednak konieczność wprowadzenia modyfikacji i rozbudowania tego słownika.

Mamy nadzieję, że nowa wersja słownika będzie użytecznym narzędziem dla osób zaangażowanych w budowę krajowego systemu kwalifikacji w Polsce.

Zespół Redakcyjny

Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systemem kwalifikacji (PDF, 0.7 MB)


Od Europejskich do Polskich Ram Kwalifikacji - Model Polskich Ram Kwalifikacji

KRK-wyd-model-ram-kwalifikacji-cienNiniejszy dokument został przygotowany na podstawie wyników prac Zespołu Ekspertów Projektu. Zawiera on zawiera najistotniejszy merytorycznie wynik prac zespołu – model Polskich Ram Kwalifikacji wraz z elementami Krajowego Systemu Kwalifikacji. Wykorzystuje on zaledwie ułamek powstałych opracowań oryginalnych podając ich syntezę, omówienia i krótkie fragmenty.

Pełne teksty tych opracowań dołączone są do sprawozdania z prac prowadzonych w projekcie w latach 2008-2010 oraz częściowo są zawarte w wydanej przez FFW w grudniu 2009 r. publikacji pod tym samym tytułem: „Od Europejskich do Krajowych Ram Kwalifikacji".

 

 

 

Od Europejskich do Polskich Ram Kwalifikacji - Model Polskich Ram Kwalifikacji  (PDF, 0.5MB)

Załącznik - Model Polskich Ram Kwalifikacji - wraz z tabelą główną deskryptorów poziomów efektów uczenia się (PDF, 0.3MB)




Publikacje Entuzjastów Edukacji

Raport o stanie edukacji 2012. Liczą się efekty.

okładka-RoSE2012-130px
Oddajemy w Państwa ręce trzeci przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty. Raport ten kontynuuje formułę zaproponowaną w Raporcie o stanie edukacji 2011. W części stałej prezentujemy kluczowe tendencje wynikające z ogólnodostępnych danych o systemie edukacji, jak również zmiany zachodzące w prawie oświatowym oraz odnoszącym się do szkolnictwa wyższego.

Część monograficzną poświęcamy zmianom związanym z modernizacją krajowego systemu kwalifikacji w Polsce, w tym przede wszystkim Polskiej Ramie Kwalifikacji. Wybór ten nie jest przypadkowy. W ciągu ostatnich lat w edukacji ogólnej, edukacji zawodowej oraz w szkolnictwie wyższym dokonały się zmiany, których celem było pełne wdrożenie w tych systemach podejścia opartego na efektach uczenia się. Ponadto w tym roku zakończyły się prace nad projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji, której funkcją jest integrowanie różnych krajowych podsystemów kwalifikacji, w tym – docelowo – również włączenie do tego systemu kwalifikacji zdobywanych w systemie edukacji pozaformalnej. W Raporcie chcemy przybliżyć czytelnikom transformacje, które dokonują się w systemie oświaty ogólnej, edukacji zawodowej i w szkolnictwie wyższym, ukazując nowe elementy i ich dopasowanie do wcześniejszych zmian. 

["Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty" PDF - 22MB]


Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian


okładka-RoSE2011-130px
Prezentujemy drugi przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian". Postaraliśmy się, żeby ci, którym "Raport 2010" służył za źródło wiedzy i danych dotyczących zmian w edukacji, nie czuli się zawiedzeni. Dlatego wprowadziliśmy do raportu na stałe część, w której będziemy aktualizować pochodzące z różnych źródeł dane opisujące tendencje w edukacji. Uzupełniliśmy ją o rozdział poświęcony zmianom w prawie, jakie zaszły w roku poprzedzającym wydanie raportu, w tym wypadku 2011. Zamierzamy aktualizować te dwa rozdziały w kolejnych edycjach raportu.

Wśród tematów, których brak odczuwano w pierwszym raporcie, znalazło się szkolnictwo zawodowe oraz edukacja wyższa. Uznaliśmy, że Raport 2011 powinien właśnie tym obszarom edukacji poświęcić więcej uwagi, także dlatego, że zarówno dla szkolnictwa zawodowego, jak i wyższego, był to rok szczególnych zmian prawnych, istotnie modyfikujących ramy dalszego działania. W drugiej edycji raportu znalazły się zatem dwie monografie tematyczne: Szkolnictwo wyższe oraz Edukacja zawodowa w Polsce.

["Raport o stanie edukacji. Kontynuacja przemian" PDF - 20MB]

Raport o stanie edukacji 2010 - Społeczeństwo w drodze do wiedzy

okładka-RoSE2010-130px
Prezentujemy pierwszy przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy". Będziemy przygotowywać raport co roku, ponieważ mamy przekonanie, że przyszłość Polski, jej miejsce w świecie i jakość życia kolejnych pokoleń coraz bardziej zależą od efektów szeroko rozumianego systemu edukacji. Jednocześnie sama edukacja – patrząc z perspektywy ostatnich dwudziestu paru lat – jest pewnie dopiero w połowie drogi od sztywnego systemu, nieadekwatnego wobec wymagań współczesnego świata, do systemu elastycznego i dynamicznego, który nie tylko nadąża za zmieniającym się otoczeniem, lecz staje się siłą napędową potrzebnych przemian.
[Pobierz "Raport o stanie edukacji 2010 - Społeczeństwo w drodze do wiedzy"]

 

 



Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania
Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej


raport-diagnoza-zapotrzebowania-dyrektorow"Wyniki badania jakościowego pokazały, że zarządzanie szkołą wymaga korzystania z bardzo wielu źródeł informacji – począwszy od informacji zdobywanych drogą formalną od innych instytucji systemu edukacji, poprzez konsultacje z innymi dyrektorami szkół, korzystanie z różnego rodzaju odpłatnych portali informacyjnych i specjalistycznych, skończywszy na samodzielnym poszukiwaniu informacji. Poszukiwanie informacji odbywa się przede wszystkim pod kątem rozwiązywania pojawiających się problemów i reagowania w nowych, nieznanych wcześniej sytuacjach. Zinstytucjonalizowanych form pozyskiwania informacji najczęściej brak."

[pobierz raport w formacie PDF]



Współpraca szkół z podmiotami zewnętrznymi. Raport z badania otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów
Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski 

raport-wspolpraca-szkol
Raport stanowi podsumowanie wyników prac badawczych prowadzonych w ramach Zespołu Badań Instytucjonalnych dotyczących współpracy szkół z instytucjami i organizacjami z ich otoczenia, a także społecznością lokalną. Jego celem było zbudowanie mapy otoczenia instytucjonalnego przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz opisanie i analiza tych relacji: ich charakteru, zakresu, przebiegu oraz oceny. W ramach badania przeprowadzone zostały wywiady indywidualne z: dyrektorami i wskazanymi przez nich pracownikami badanych szkół i przedszkoli, przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, przedstawicielami organizacji/instytucji współpracującymi z badanymi szkołami, a także zogniskowane wywiady grupowe z przedstawicielami rady rodziców.

[pobierz raport w formacie PDF]



Perspektywy indywidualizacji kształcenia. Raport o stanie badań.
prof. Krzysztof Konarzewski

raport-konarzewski-indywidualizacja
Niniejszy raport stawia sobie za cel uporządkowanie pojęć i faktów niezbędnych w racjonalnym dyskursie indywidualizacyjnym. Zaczyna się definicją indywidualizacji kształcenia i analizą warunkujących ją założeń. Szczególną uwagę zwraca na teoretyczną podstawę indywidualizacji – rolę interakcji predyspozycji ucznia i oddziaływań szkoły w wytwarzaniu osiągnięć szkolnych. Wbrew naukowej nazwie pojęcie interakcji predyspozycji i oddziaływań ma nikłą moc predyktywną. Kombinacja predyspozycji i oddziaływań, która sprawdziła się w jednej szkole, nie musi sprawdzić się w innej. Indywidualizacji nie można zatem zaprojektować dla wszystkich szkół w kraju; bliżej jej do sztuki niż do technologii.


[pobierz raport w formacie PDF

 


Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.
dr Dominika Walczak

raport-walczak-poczatkujacy-nauczyciele
Przedmiotem badań opisywanych w raporcie był stopień przygotowania i adaptacji zawodowej po-czątkujących nauczycieli do pracy w szkole oraz ich mocne i słabe strony w momencie wejścia do zawodu. Badanie miało charakter jakościowy, zostało przeprowadzone metodą indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI). Przeprowadzono 76 wywiadów (IDI) z nauczycielami o krótkim stażu pracy – początkującymi nauczycielami, 45 wywiadów (IDI) z dyrektorami szkół oraz dodatkowo, w celu uzupełnienia danych: 15 wywiadów z nauczycielami starszymi stażem i 15 wywiadów z uczniami.

[pobierz raport w formacie PDF

 


 

Analizy IBE

W serii "Analizy IBE" publikujemy rezultaty prac aktualnie prowadzonych przez pracowników i współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Celem serii jest dyskusja i wymiana doświadczeń między badaczami szeroko rozumianej edukacji. "Analizy IBE" wydawane są w wersji elektronicznej i udostępniane bezpłatnie, aby umożliwić dostęp do nich wszystkim osobom zainteresowanym badaniami edukacyjnymi. W "Analizach IBE" publikujemy głównie teksty metodologiczne i wstępne wyniki badań i analiz.



Zastosowanie metody drzew klasyfikacyjnych w analizie aspiracji edukacyjnych rodziców

Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
 
zastosowanie metody drzew Drzewa klasyfikacyjne są metodą podziału populacji na klasy obserwacji o podobnych właściwościach. Tekst przedstawia próbę zastosowania tej metody w badaniach dotyczących aspiracji edukacyjnych rodziców uczniów klas IV szkoły podstawowej. Procedura oparta została na danych zebranych od 4931 rodziców z terenu całej Polski. Analiza miała dwa etapy: w pierwszym uwzględniono wybrane zmienne związane ze społeczną pozycją rodziców a w drugim dołączono do nich dwie inne zmienne. Wykorzystując pakiet „party” środowiska R otrzymano diagramy zwane drzewami klasyfikacji obserwacji statystycznych. Niezależnie od uwzględnionej liczby zmiennych wykształcenie najsilniej różnicuje badaną populację. W zależności od branych pod uwagę zmiennych oraz odmian aspiracji ( maksymalnych, realnych, akceptowalnych) otrzymano różne konfiguracje czynników warunkujących aspiracje.

Analizy IBE/01/2013

[pobierz raport w formacie PDF]            

 



Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji

 

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni

analiza-dziemianowicz-bochno Dokument prezentuje opracowane w ramach projektu badawczego „Badanie działalności gmin w zakresie edukacji” studia przypadków 6 polskich gmin, eksponując wybrane aspekty realizowanych przez samorządy polityk edukacyjnych (zarządzanie siecią szkół, przystosowywanie placówek oświatowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacja i upowszechnianie wychowania przedszkolnego, przygotowanie szkół do obniżenia wieku obowiązku szkolnego, doskonalenie zawodowe nauczycieli i polityka kadrowa). Prezentowane przypadki przedstawione zostają jako przykłady „dobrych praktyk” – sposób użycia oraz znaczenie tego terminu omawiany jest we wprowadzeniu. Jako kontekst zrealizowanego badania, przedstawiono też zasadnicze wątki oraz główne argumenty debaty dotyczącej decentralizacji usług publicznych, w tym, w szczególności, decentralizacji edukacji.

Analizy IBE/05/2012

[pobierz raport w formacie PDF]            
 




Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)

Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak

analiza-kozlowski-matczak-04 Tekst przedstawia część wyników badań poświeconych aspiracjom edukacyjnym i zawodowym rodziców w stosunku do swoich dzieci, uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Opisano w nim dane dotyczące aspiracji edukacyjnych (maksymalnych, minimalnych i realnych) oraz ich uwarunkowań związanych z wykształceniem rodzica, miejscem zamieszkania oraz płcią dziecka. W kwestionariuszowym badaniu wzięło udział 566 rodziców (w większości matek) z terenu całego kraju. Uzyskane dane pokazują, że rodzice mają wysokie aspiracje edukacyjne: większość z nich pragnie, aby dzieci zdobyły wyższe wykształcenie. Wynika z nich również, że aspiracje te stale rosną, co powinno sprzyjać dalszemu podwyższaniu poziomu wykształcenia w naszym kraju.

Analizy IBE/04/2012

[pobierz raport w formacie PDF]            

 



Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych)

Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak

analiza-kozlowski-matczak-03 Tekst przedstawia część danych dotyczących aspiracji zawodowych rodziców w stosunku do własnych dzieci - uczniów klasy III szkoły podstawowej. Rodzice pragną najczęściej, aby dzieci wykonywały zawody medyczne, wymagające wysokich kwalifikacji (np. ekonomiści, prawnicy), politechniczne i nauczycielskie. Preferencje rodziców najsilniej różnicuje płeć dziecka. Występuje także zróżnicowanie ze względu na wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania.

Analizy IBE/03/2012

[pobierz raport w formacie PDF]                      

 



NAUCZYCIELE A OSIĄGNIĘCIA SZKÓŁ
(na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
prof. Rafał Piwowarski

Od kilkudziesięciu już lat w wielu krajach osiągnięcia szkolne zaczęto mierzyć za pomocą niekiedy skomplikowanych, ale bardziej obiektywnych narzędzi niż tradycyjne oceny wystawiane uczniom przez nauczycieli. Ten ciągle doskonalony system pomiaru wiedzy i umiejętności osiąganych przez uczniów dopracował się instytucji o uznanym autorytecie międzynarodowym. Jest nią na przykład IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) działająca w Hamburgu i Amsterdamie, która poza stałym merytorycznym zespołem specjalistów, grupuje badaczy z wielu krajów realizujących najróżnorodniejsze projekty badawcze.

Analizy IBE/02/2011

[pobierz w formacie PDF]                         



Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia? Wnioski z symulacji komputerowych. 
dr hab. Zbigniew Sawiński
 

Badania nierówności edukacyjnych nastawione są na poszukiwanie prawidłowości wspólnych dla różnych krajów bądź dla różnych okresów czasu. Mniejszą uwagę przykłada się przez to do społecznego kontekstu, w jakim nierówności te powstają. Na kontekst ten składa się, z jednej strony, dostępność szkół różnych szczebli, która podlega zmianom wraz z ekspansją oświaty.

Analizy IBE/01/2011

[pobierz analizę w formacie pdfi]                          








 

Więcej artykułów…

  1. Oferta wydawnicza

Podkategorie

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018