bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

OKDiN 01 ico

Ogólnopolska konferencja dla dyrektorów i nauczycieli szkół branżowych i techników

Instytut Badań Edukacyjnych objął patronatem ogólnopolską konferencję „Kształtowanie umiejętności uczniów szkół branżowych i techników niezbędnych na rynku pracy", która odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2020 r. W programie m.in. nowa formuła egzaminu zawodowego oraz zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego. Udział w konferencji, która odbędzie się w formule online jest bezpłatny. Więcej
EFG ico

IBE podczas Europejskiego Forum Gospodarczego – Łódzkie 2020

W dniach 2 – 4 grudnia 2020 r. odbędzie się Europejskie Forum Gospodarcze – Łódzkie 2020. W tym spotkaniu ekspertów wezmą udział przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych. Wydarzenie będzie miało formułę online. Więcej
szkola dostepna ico

Konferencja „Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery” / 10-11 grudnia 2020 / formuła online

Minister Edukacji i Nauki wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych serdecznie zapraszają do udziału w konferencji naukowo-metodycznej pt. Szkoła dostępna dla wszystkich uczniów. Przygotowanie kadr do edukacji włączającej - wyzwania, możliwości, bariery. Konferencja odbędzie się 10 i 11 grudnia 2020 roku w formule on-line. Więcej
refernet ico

Znamy Europejski Wskaźnik Umiejętności 2020. Polska wysoko w klasyfikacji

Zdobywanie umiejętności zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest funkcjonowanie systemu kształcenia i uczenia się w danym kraju. Jednym z narzędzi monitorowania zmian w tym obszarze jest Europejski Wskaźnik Umiejętności (European Skills Index). Więcej
icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej

Wychowanie

WYCHOWANIE

 

Rekomendacje dotyczące WDŻ

Wyniki badania Opinie i oczekiwania młodych dorosłych (osiemnastolatków) oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym wobec edukacji dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i seksualności stały się punktem wyjścia do wskazania takich obszarów dotyczących wychowania ku dorosłości, które wymagają wsparcia i szerszego omówienia. Na prośbę Ministerstwa Edukacji Narodowej IBE przygotował rekomendacje, które mogą być podstawą dla zespołu pracującego nad materiałami dla dyrektorów szkół i nauczycieli.

Zagadnienia warte opracowania w postaci materiałów dla nauczycieli WDŻ i dyrektorów szkół.

Sprawdzian 2015

zadania long

Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak szóstoklasiści są przygotowani do sprawdznianu,
który w kwietniu 2015 r. odbędzie się w nowej formule.

Przecztytaj o wynikach badania Diagnoza Umiejętności Szóstoklasistów

 

Pobierz zadania z omówieniami ekspertów IBE

Zadania z matematyki

Zadania z języka polskiego

Matura 2015

matura2015szeroka

W 2015 r. matura będzie się opierała po raz pierwszy na wymaganiach nowej podstawy programowej.
Zmieni się przy tym formuła egzaminu z języka polskiego – zwłaszcza ustna część egzaminu, a także części pisemne.

Więcej informacji o tym, jak będzie wyglądała nowa matura z języka polskiego.

Diagnoza IBE

Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził, jak do nowego egzaminu przygotowani są uczniowie, którzy będą go zdawać. W czerwcu przeprowadził badanie - Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego. Wzięło w nim udział 50 wylosowanych liceów ogólnokształcących, a w nich ok. 4 tys. drugoklasistów.

Zobacz informację o wstępnych wynikach diagnozy przedmaturalnej.
Zobacz prezentację z wynikami diagnozy przedmaturalej.

Zobacz arkusz wykorzystany w diagnozie przedmaturalnej, kryteria oceny i komentarze do zadań.

 

Wsparcie IBE dla uczniów i nauczycieli

IBE ujawnił arkusze diagnozy przedmaturalnej, by mogły z nich na własną rękę skorzystać inne szkoły. Dla nauczycieli biorących udział w badaniu, zorganizowane zostały we wrześniu warsztaty. Omawiano na nich wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia.

Eksperci Instytutu przygotowali trzy poradniki, które pomogą uczniom i nauczycielom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego.

Pobierz (PDF):

 

Wsparcie CKE dla uczniów i nauczycieli

Centralna Komisja Egzaminacyjna do egzaminu w nowej formule przygotowuje uczniów i nauczyzcieli już od dwóch lat. Od września uruchomiła specjalną stronę poświęconą maturze 2015, na której znaleźć można m.in. informatory o egzaminie z różnych przedmiotów, przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych czy zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego wraz z przykładowym nagraniem.
CKE organizuje również szkolenia egzaminatorów (od listopada 2014 r. do kwietnia 2015 r.) oraz próbną maturę z języka polskiego w grudniu 2014 r.

Zobacz stronę CKE poświęconą egzaminowi maturalnemu 2015

Bąbel Matematyczny IBE

babel matematyczny long

Bąbel Matematyczny IBE

Bąbel Matematyczny IBE to zespół działań wspierających szkoły w nauczaniu matematyki - otrzymują one pomoc matematyków z Instytutu, ale także psychologów. Dzięki temu nauczyciele mogą podnosić poziom nauczania dzieci, oferując jednocześnie zajęcia, które bardziej angażują ich podopiecznych.
W ramach Bąbla nauczyciele nie tylko zmieniają dotychczasowe podejście do pracy, ale również nawiązują lepszą współpracę między sobą - również pomiędzy szkołami.

Pierwszy Matematyczny Bąbel IBE powstał w Bydgoszczy, gdy samorządowcy z tego miasta na kanwie wyników Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów, postanowili podnieść poziom nauczania matematyki w szkołach podstawowych. Projekt trwa od 2012 r. Kolejny Bąbel został utworzony w gminie Pleszewo.

Kto?

Bąbel przy wsparciu samorządu i ekspertów tworzą sami nauczyciele. W Bydgoszczy na początku zajęła się tym grupa 19 nauczycielek edukacji wczesnoszkonej z ośmiu szkół podstawowych. Rozmawiając ze sobą o sukcesach i porażkach, wymieniając się doświadczeniami i uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów, zaczęły wprowadzać do swojej codziennej pracy nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci z klas I-III.
Po roku trwania projektu nauczycielki zaczęły dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z miasta. Dzięki temu akcja rozrosła się i obejmuje już ponad bydgoskich 120 nauczycieli.

Jak?

Bąbel promuje włączanie metod, które pobudzają aktywność dzieci, pozwalają im zdobywać odwagę do stawiania czoła nowym zadaniom, kształtują wyobraźnię - a wszystko to pomaga lepiej rozwinąć umiejętności matematyczne uczniów.
Jak to wygląda w praktyce?
Lekcje matematyki prowadzone są nie tylko w klasie, ale też np. na szkolnym boisku czy sali gimnastycznej. Dzieci mogą bawić się i uczyć jako "żywe liczby" - z zawieszonymi na szyjach odpowiednimi cyframi wykonują zadania matematyczne łącząc się w odpowiednie pary czy ustawiajac odpowiednio w szeregu.
Uczniowie rozwiązują też więcej zadań nietypowych. To takie zadania, w których danych jest więcej niż potrzeba do ułożenia rozwiązania, czy brakuje pytania i trzeba je samodzielnie ułożyć.
Nauczyciele z Bąbla opowiadają swoim podopiecznym bajki matematyczne. Po wysłuchaniu opowiadania rozwiązują zawartą w nim zagadkę.
Dzieci z klas I-III, które szybciej od innych rozwiązują zadania, wspierają potem swoich kolegów.

Po co?

Zdaniem ekspertów IBE takie podejście do nauczania dzieci - nastawione na pobudzanie aktywności intelektualnej oraz stawianie przed wyzwaniami na miarę możliwości uczniów - powinno przyczynić się do wzrostu ich umiejętności matematycznych.

Rozwój Bąbla - rytmika i gry planszowe

W 2014 r. IBE - dzięki podpisanej umowie ramowej z Urzędem Miasta w Bydgoszczy - rozpoczął kolejny projekt, w którym wspieranie nauczania matematki odbywać będzie się dzięki zajęciom rytmiki i wykorzystaniu gier planszowych. Takie lekcje odbywać się będą w pierwszych klasach szkół podstawowych w Bydoszczy i w Pleszewie.
W październiku odbyły się szkolenia nauczycieli, IBE zakupił też pomoce szkolne potrzebne do projektu. Władze Bydgoszczy zapowiadają, że jeśli pilotażowy program się sprawdzi, obejmie wszystkie szkoły podstawowe w mieście.

Jak rytmika pomaga w edukacji matematycznej? Kształci koncentrację i wspomaga rozumienie liczb. Z kolei gry planszowe rozwijają wyobraźnię przestrzenną oraz umiejętność tworzenia strategii. Gry planszowe pomagają też uczyć się współpracy w grupie.

Kontakt

Dyrektorów szkół, nauczycieli i przedstawicieli samorządów zainteresowanych programami wspierania edukacji matematycznej zapraszamy do kontaktu:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Załączniki

- Bydgoski bąbel matematyczny - O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I–III

jezyki obce long

Języki obce

 

 Badania realizowane w Pracowni Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych:

 

Co wynika z dotychczasowych projektów badawczych

Prowadzone w IBE badania dotykają wielu obszarów związanych z  uczeniem i nauczaniem języków obcych w szkole. Dzięki ich wynikom można m.in. wskazać, jak przebiega proces dydaktyczny na lekcjach języków obcych, jak ocenia skuteczność swojej pracy nauczyciel, a jak oceniają sposób uczenia i jego efektywność uczniowie, jakie są motywacje uczniów, co pomaga, a co przeszkadza w skutecznym nauczaniu.
Dzięki analizie wyników badań, a także dzięki analizie osiągnięć egzaminacyjnych uczniów, można również wskazać zróżnicowanie efektywności nauczania ze względu na pochodzenie i miejsce zamieszkania ucznia.  Analizowane czynniki środowiskowe, jak choćby kontakty z obcokrajowcami, umiejętności językowe rodziców czy wpływ mediów, dają dodatkowe informacje o potencjale, który może pomóc lub być przeszkodą w osiąganiu przez ucznia jak najlepszych wyników.
Wszystkie te analizy pomagają w opracowaniu wytycznych i rekomendacji dotyczących polityki edukacyjnej w zakresie nauczania języków obcych w szkole, upowszechniania dobrych praktyk, umożliwienia wymiany doświadczeń.

 

Materiały do pobrania:

Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. Raport
publikacja 2015

Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania. 
prezentacja 2015

Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
badanie przeprowadzone w latach 2012 - 2014.

Polityka językowa w Europie
publikacja 2013.

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC”Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
Raport krajowy 2011.

Rozdział 8. Nauczyciele języków obcych
Raport o stanie edukacji 2013

Rozdział 5.4 Otwarcie na świat − języki obce
Raport o stanie edukacji 2010

Polityka językowa w Europie
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011
broszura informacyjna

Lekcje języka obcego oczami uczniów i nauczycieli (BUNJO)
ulotka informacyjna

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018