bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej
106 ico

Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020 rozdane

W 3. edycji konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego Kapituła wyróżniła 3 artykuły. To jedyny konkurs w Polsce skierowany do autorów prac o edukacji. Jednym z członków kapituły konkursu jest dr Michał Sitek, pełnomocnika ds. naukowo-badawczych w IBE. Więcej
umiejetnosci

Konferencja „Zawodowcy przyszłości” z udziałem ekspertów i ekspertek IBE

Już 9 listopada br. w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych odbędzie się konferencja poświęcona m.in. przyszłości kształcenia i szkolenia zawodowego w kontekście zmian społecznych i rozwoju technologicznego. Więcej
edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej

Analiza polityki publicznej

 

Analiza polityki publicznej. Podejście teoretyczno-metodologiczne.

Anna Wojciuk (red.)
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-35-2
Cena 25 zł

Analiza polityki publicznej„Polityka publiczna” oraz „analiza polityki publicznej” są terminami stosunkowo nowymi zarówno w języku polskiej debaty publicznej, jak i na gruncie nauk społecznych w Polsce. Jak napisał Aleksander Surdej w recenzji niniejszej pracy, fakt ten należy odnotować z zadowoleniem, gdyż, po pierwsze, analiza polityk publicznych tworzy wspólne ramy umożliwiające analizę sposobów rozwiązywania problemów zbiorowych w tak bardzo różnych obszarach jak
przykładowo bezpieczeństwo żywności czy ochrona praw pracownika, a po drugie, wymusza ona podejście interdyscyplinarne, umożliwia wyjaśnienie relacji między perspektywą fi lozofi i społecznej (kwestia wartości), ekonomii (kwestia efektywności czy racjonalności instrumentalnej) i mechanizmów społecznych badanych przez socjologię (przykładowo funkcje norm społecznych w pobudzaniu do zbiorowego działania).

 Gdzie można kupić?

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Spis treści:

Wstęp / 5
Rozdział 1. Nauki o i dla polityki publicznej: podejścia teoretyczno-metodologiczne / 11
1.1. Wprowadzenie / 11
1.2. Polityka publiczna jako przedmiot badań / 12
1.3. Typologie ram, podejść, perspektyw teoretyczno-metodologicznych / 16
1.4. Od podejścia racjonalistycznego do interpretatywnego / 20
1.5. Podsumowanie / 25
Rozdział 2. Teorie racjonalnego wyboru a badania edukacyjne / 30
2.1. Wprowadzenie / 30
2.2. Racjonalny wybór / 31
2.3. Racjonalność (maksymalizacja użyteczności) jako zasada działania indywidualnego / 31
2.4. Indywidualizm metodologiczny / 33
2.5. Teoria wyboru społecznego / 34
2.6. Teoria gier / 36
2.7. Co nam dają modele racjonalnego wyboru? / 39
2.8. Gdzie TRW i TG mogą być szczególnie użyteczne? /  39
2.9. Podsumowanie /  42
Rozdział 3. Zmiana instytucjonalna w teorii nowego instytucjonalizmu
– nowe koncepcje teoretyczne i ich zastosowania w analizie polityk publicznych / 44
3.1. Wprowadzenie / 44
3.2. Paradygmat nowego instytucjonalizmu – różnorodność tradycji / 44
3.3. Zmieniający się kontekst społeczno-ekonomiczny / 49
3.4. Nowy instytucjonalizm i problem zmiany instytucjonalnej / 50
3.5. Podsumowanie / 53
Rozdział 4. Analiza polityki publicznej – perspektywa racjonalnej dyskusji / 56
4.1. Wprowadzenie / 56
4.2. Spór, kontrowersja, debata, argumentacja – afi rmacja i krytyka / 57
4.3. Od informacji do rekomendacji / 61
4.4. Ewaluacja argumentacji i kwestia rozstrzygalności / 64
4.5. Podsumowanie / 69

 

Fundamenty czy fundamentalizmy

 

Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK

Lech Witkowski
IBE, Warszawa 2007 / 2016
ISBN 978-83-65115-76-8
Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)

Fundamenty czy fundamentalizmy?Książka ta domyka tryptyk studiów, lektur i refleksji autora dotyczących filozofii edukacji. Zebrane w niej eseje zawierają wiele cennych i nietuzinkowych interpretacji oraz diagnoz dotyczących naszej kultury i zakorzenionej w niej edukacji.
Jak pisze sam autor: "Punktem wyjścia prezentowanego dorobku była zawsze filozofia jako typ krytycznej, wręcz zbuntowanej postawy intelektualnej, a przestrzeń przebiegu myśli ustanawiały – jako dominujące – pytania pedagogiczne, prześwietlające typy perswazji kulturowej, jakiej ulegamy i jaką sami bezwiednie często stosujemy. Pytania, rozpoznające przewrotność, wręcz ironię losu w zderzeniu intencji i ich efektów czy charakteru. Ogólnie są to pytania otwarte na strukturalną złożoność oraz paradoksalność sytuacji i działań edukacyjnych".

Przenikliwość oraz niezwykła erudycja autora sprawiają, że teksty te wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników, a przede wszystkim - studentów.

Gdzie można kupić?

W
księgarni internetowej Virtualo lub w innych księgarniach e-booków. Zapraszamy: przejdź do księgarni internetowej Virtualo

 

 

Spis treści:

PRZEDMOWA - 9

ZAMIAST WSTĘPU. O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych– poza filozofię Freuda i Flauberta - 20

WSTĘP DO PROBLEMU FENOMENOLOGII CZYTANIA (uwagi nie tylko seminaryjne) - 29

 

CZĘŚĆ I. KULTURA I HUMANISTYKA JAKO PRZESTRZENIE WYZWAŃ PEDAGOGICZNYCH -67

Pedagogika i filozofia. Uwagi w trosce o jakość kształcenia nauczycieli - 69

Ambiwalencja w kulturze jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej - 90

Wojny w kulturze – czyli dwie nędze sporów nie tylko o postmodernizm - 108

W stronę zdecentrowanego rozumienia świata - 115

Dziedzictwo kultury: bogactwo różnorodności wobec sporów o nowoczesność i tradycję - 128

Słabości myślenia o tożsamości europejskiej - 135

Uniwersalizm pogranicza w kulturze:kresowy duch polskości – 146

 

CZĘŚĆ II. KATEGORIE POTRZEBNE PEDAGOGICE -173

Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń we współczesnej humanistyce i kulturze (próba rekonesansu) - 193

W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice- 210

W kwestii oporu w pedagogice polskiej – preliminaria w oczekiwaniu na przełom - 239

Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej. Jak bronić wolontariatu przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa251

Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) - 266

Codzienność i jej pedagogiczne przekleństwa - 278

Anty-światopoglądowe skutki peregrynacji humanistycznych w kulturze - 291

O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych - 301

 

CZĘŚĆ III. LEKTURY – ZAPROSZENIA -325

WYJŚCIE Z ZAUŁKA POKORY - 327

ŻYCIE JAKO SEN ZAPROSZENIA (lektura z d-efektem Eco) - 331

CZŁOWIEK – CZYTELNIK. O antropologii odbioru i za-dania podmiotowości - 343

SOCJOPATOLOGIE EDUKACJI - 346

MITY SZKOŁY – O KSIĄŻCE MARII DUDZIKOWEJ - lektura Orwellowska (zamiast recenzji) - 353

OTWARCIE NA METAFORY - 367

POSŁOWIE: MÓJ ZBUNTOWANY PESYMIZM - 373

WYKAZ MIEJSC PIERWODRUKU - 377

INDEKS NAZWISK - 381



Pełne dane bibliograficzne:
Tytuł: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK
Lech Witkowski
IBE, Warszawa 2007 / 2016
ISBN 978-83-65115-76-8
Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)
Stron: 387
Oprawa: miękka

Wzór cytowania:
Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym

 

Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym

Artur ibe-wyd-efekt-rowiesnikowPokropek
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-11-6
Cena 35 zł

W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach.

Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych. 

Z recenzji:

Artur Pokropek zajął się zagadnieniem, które dla wielu socjologów jest sprawą w zasadzie nieproblematyczną. Okazało się, że warto zajmować się podstawowymi tematami, bowiem w świetle analiz bogatych danych, z wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych metod statystycznych to, co wydawało się prawdą oczywista i banalną, przestało być oczywiste i tym bardziej banalne. Autor pozwolił docenić, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie wnioskowań międzypoziomowych.

prof. dr hab. Krzysztof Koseła

 

Zwykła nauka nie oczekuje od uczonego wzlotów wyobraźni, lecz biegłości technicznej. Uczeni rywalizują ze sobą na polu metody – każdy stara się wypełnić swój kawałek wzoru lepiej niż inni, czyli w sposób pewny, niepozostawiający wątpliwości. Każdy też uważnie przygląda się kawałkom wypełnionym przez kolegów, z nadzieją, że potrafiłby zrobić to lepiej. Tak powstają długie łańcuchy doniesień naukowych na konkretny, dobrze określony temat, z których każdy koryguje niedokładności poprzednich – aż do zadowalającego wszystkich końca. W polskiej pedagogice nie obserwowano takich łańcuchów – aż do rozprawy doktorskiej Artura Pokropka. W Polsce nikt przed nim nie wykazał się takimi kwalifikacjami i nie zadał sobie tyle trudu, żeby poprawnie zanalizować proste, zdawałoby się zjawisko.

prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski

 

Gdzie można kupić?

w księgarniach warszawskich Prus, Liber, Tarabuk,

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Spis treści:

Wprowadzenie / 7
1. Co wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia? / 112
2. Efekt rówieśników z perspektywy psychologicznej / 53
3. Efekt rówieśników z perspektywy socjologicznej / 71
4. Nauczanie w instytucji, czyli nauczanie w klasie / 995
5. Metodologiczne aspekty badania efektu rówieśników / 121
6. Pomiar umiejętności uczniów / 141
7. Metody analiz zmiennych kontekstowych: modele wielopoziomowe / 159
8. Znaczenie błędu pomiaru osiągnięć szkolnych w badaniu efektu rówieśnika / 175
9. Efekt rówieśników w Polsce – analiza danych empirycznych / 197

 

Między pedagogiką, filozofią i kulturą

 

Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK

Lech Witkowski
IBE, Warszawa 2007 / 2016
ISBN 978-83-65115-76-8
Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)

Fundamenty czy fundamentalizmy?Książka ta domyka tryptyk studiów, lektur i refleksji autora dotyczących filozofii edukacji. Zebrane w niej eseje zawierają wiele cennych i nietuzinkowych interpretacji oraz diagnoz dotyczących naszej kultury i zakorzenionej w niej edukacji.
Jak pisze sam autor: "Punktem wyjścia prezentowanego dorobku była zawsze filozofia jako typ krytycznej, wręcz zbuntowanej postawy intelektualnej, a przestrzeń przebiegu myśli ustanawiały – jako dominujące – pytania pedagogiczne, prześwietlające typy perswazji kulturowej, jakiej ulegamy i jaką sami bezwiednie często stosujemy. Pytania, rozpoznające przewrotność, wręcz ironię losu w zderzeniu intencji i ich efektów czy charakteru. Ogólnie są to pytania otwarte na strukturalną złożoność oraz paradoksalność sytuacji i działań edukacyjnych".

Przenikliwość oraz niezwykła erudycja autora sprawiają, że teksty te wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników, a przede wszystkim - studentów.

Gdzie można kupić?

W
księgarni internetowej Virtualo lub w innych księgarniach e-booków.
Zapraszamy: przejdź do księgarni internetowej Virtualo

 

 

Spis treści:

PRZEDMOWA - 9

ZAMIAST WSTĘPU. O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych– poza filozofię Freuda i Flauberta - 20

WSTĘP DO PROBLEMU FENOMENOLOGII CZYTANIA (uwagi nie tylko seminaryjne) - 29

 

CZĘŚĆ I. KULTURA I HUMANISTYKA JAKO PRZESTRZENIE WYZWAŃ PEDAGOGICZNYCH -67

Pedagogika i filozofia. Uwagi w trosce o jakość kształcenia nauczycieli - 69

Ambiwalencja w kulturze jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej - 90

Wojny w kulturze – czyli dwie nędze sporów nie tylko o postmodernizm - 108

W stronę zdecentrowanego rozumienia świata - 115

Dziedzictwo kultury: bogactwo różnorodności wobec sporów o nowoczesność i tradycję - 128

Słabości myślenia o tożsamości europejskiej - 135

Uniwersalizm pogranicza w kulturze:kresowy duch polskości – 146

 

CZĘŚĆ II. KATEGORIE POTRZEBNE PEDAGOGICE -173

Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń we współczesnej humanistyce i kulturze (próba rekonesansu) - 193

W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice- 210

W kwestii oporu w pedagogice polskiej – preliminaria w oczekiwaniu na przełom - 239

Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej. Jak bronić wolontariatu przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa251

Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) - 266

Codzienność i jej pedagogiczne przekleństwa - 278

Anty-światopoglądowe skutki peregrynacji humanistycznych w kulturze - 291

O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych - 301

 

CZĘŚĆ III. LEKTURY – ZAPROSZENIA -325

WYJŚCIE Z ZAUŁKA POKORY - 327

ŻYCIE JAKO SEN ZAPROSZENIA (lektura z d-efektem Eco) - 331

CZŁOWIEK – CZYTELNIK. O antropologii odbioru i za-dania podmiotowości - 343

SOCJOPATOLOGIE EDUKACJI - 346

MITY SZKOŁY – O KSIĄŻCE MARII DUDZIKOWEJ - lektura Orwellowska (zamiast recenzji) - 353

OTWARCIE NA METAFORY - 367

POSŁOWIE: MÓJ ZBUNTOWANY PESYMIZM - 373

WYKAZ MIEJSC PIERWODRUKU - 377

INDEKS NAZWISK - 381



Pełne dane bibliograficzne:
Tytuł: Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - EBOOK
Lech Witkowski
IBE, Warszawa 2007 / 2016
ISBN 978-83-65115-76-8
Cena 34 zł (zniżka 31,90 zł)
Stron: 387
Oprawa: miękka

Wzór cytowania:
Witkowski, L. (2007). Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Twórcze dziecko w szkole

 Twórcze dziecko w szkole

ibe-wyd-tworcze-dziecko-w-szkoleWaldemar Kozłowski
IBE, Warszawa 2004 r.
ISBN 83-87925-70-5
cena 15 zł

Twórcze myślenia stało się jedną z najważniejszych umiejętności. Prawdziwy sukces osiąga nie ten, kto skrupulatnie podąża utartymi ścieżkami, ale ten, kto wyznacza nowe, jak Gates, Jobs czy Zuckerberg.

Twórczego myślenia trzeba się uczyć od najmłodszych lat. Wymaga to od nauczyciela świadomych działań. W tym właśnie ma mu pomóc książka „Twórcze dziecko w szkole”.

Książka jest adresowana zarówno do nauczycieli szkolnych, jak i wszystkich osób, które uczą lub wychowują dzieci lub młodzież. Pokazuje krok po kroku: jak zacząć oceniać, jak uczyć myślenia aktywnego i krytycznego, efektywnie korzystać z pamięci i wiedzy potocznej, jak motywować do twórczego myślenia i aktywizować intuicję, a wreszcie – w jaki sposób udzielać uczniom odpowiedzi.

Łączy ona zalety opracowania naukowego i poradnika. Skłania do przeanalizowania własnych doświadczeń i proponuje nowe rozwiązania.

Zawiera też pytania oraz ćwiczenia do wykorzystania na zajęciach, a na końcu – propozycje zajęć rozwijających twórcze myślenie.

Do kupienia:
m.in. u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Spis treści:
Wprowadzenie / 5

I. Twórczy uczeń w szkole – dylematy i szanse / 9

Ocenianie
Aktywność umysłowa
Pochodzenie wiedzy
Rola pamięci
Wzory i autorytety
Wiedza potoczna
Emocje
Odpowiedzi proste i złożone

II. Intuicja jako zjawisko wspomagające twórcze myślenie ucznia / 58

Czym jest intuicja
Intuicja w myśleniu twórczym
Intuicja a rozwijanie twórczego myślenia w szkole

III. Programy rozwoju myślenia twórczego dzieci i młodzieży / 78
 
Literatura / 87

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018