bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

e lerning ico

E-learning jako stała praca? ZSK może w tym pomóc

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem nowoczesnych technologii stanowi już stały element rzeczywistości na świecie. Sytuacja związana z pandemią COVID-19 tylko ten proces przyspieszyła. Teraz okazuje się, że e-learning już niedługo może stać się ciekawą alternatywą również w Polsce. Więcej
ZSK kwartalnik ico

Nowe wydanie Kwartalnika ZSK już do pobrania

Kwartalnik ZSK to publikacja na temat „uczenia się przez całe życie” oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Przygotowany został wspólnie z ekspertami IBE. Zapraszamy do pobrania numeru 2/2021. Więcej
29067317 1678009588909355 1167059274224893952 n

Wypełnij ankietę CEDEFOP i podziel się doświadczeniem w obszarze kształcenia zawodowego i korzystania z mikropoświadczeń

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) zaprasza podmioty zajmujące się kształceniem i szkoleniem zawodowym do wypełnienia czterech ankiet na temat przyszłości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz mikropoświadczeń (microcredentials). Więcej
cyfrowa odznaka ico

IBE i ZSK pracują nad cyfrową Odznaką+

Prosty sposób potwierdzania umiejętności, indywidualne ścieżki kariery i atrakcyjne cyfrowe dyplomy, które można przesłać jednym „kliknięciem”. Tak wyglądać będzie niedaleka przyszłość na rynku pracy. To również wspólne marzenie polskich pracowników, działów HR i managerów.  Więcej
path ico

Path2Integrity: Zapraszamy na ostatnie przed wakacjami warsztaty online poświęcone kwestiom rzetelności badawczej

Zespół Path2Integrity zaprasza wszystkich studentów na kolejny międzynarodowy warsztat poświęcony kwestiom rzetelności badawczej pt.: „Research procedures in experiments”. Spotkanie odbędzie się 22 czerwca br. Więcej
Edukacja 01 2020 okladka ico

Rzetelność naukowa głównym temat nowego numeru kwartalnika EDUKACJA

Jednym z najważniejszych wyzwań dla europejskiej kultury akademickiej jest rozwój zasad uczciwości akademickiej oraz etyki badań. Dlatego najnowsze wydanie kwartalnika EDUKACJA poświęcone jest rzetelności naukowej. Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od końca 2017 roku członkowie sieci realizują finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Trzecie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


10.12.2020

10 grudnia 2020 roku odbyło się trzecie spotkanie eksperckie organizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Sirius 2.0. Spotkanie miało wyjątkowo formę webinaru.

Sytuacja epidemiczna wpłynęła nie tylko na formę, ale także na tematykę spotkania. Głównym przedmiotem dyskusji były dobre praktyki w zakresie edukacji uczniów cudzoziemskich ze szczególnym naciskiem na możliwe wsparcie uczniów cudzoziemskich i ich rodzin w trudnym czasie pandemii i edukacji zdalnej. Punktem wyjścia do dyskusji były prezentacje praktyk i rozwiązań wspierających edukację migrantów na różnych poziomach – szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, ośrodka doskonalenia nauczycieli i organizacji pozarządowej.

Spotkanie pokazało, że edukacja zdalna, w tym początkowy proces reorganizacji, wpłynęły negatywnie na uczniów ze środowisk migranckich (zwłaszcza uchodźców) w większym stopniu niż na innych uczniów. Uczniowie z doświadczeniem migracji potrzebują znacznie większego wsparcia pedagogicznego i emocjonalnego ze strony szkoły. W trakcie edukacji zdalnej bardzo cenne okazały się rozwiązania wprowadzone przed pandemią, a mające na celu wsparcie uczniów cudzoziemskich, jak m. in. różnego rodzaju struktury wspierające uczniów-migrantów na poziomie szkoły (np. specjalne zespoły nauczycielskie). Brak znajomości języka polskiego stanowi znaczne utrudnienie w zdalnej edukacji i wymaga jeszcze bardziej zindywidualizowanego podejścia, stosowania dodatkowych, najlepiej dwujęzycznych materiałów. W dyskusji wskazywano na wyraźny regres uczniów migranckich w zakresie uczenia się języka polskiego. Podkreślano, że podczas lekcji języka polskiego z migrantami w trakcie edukacji zdalnej nacisk położyć należy przede wszystkim na mówienie, na rozmowę z uczniem w języku polskim, gdyż tego elementu w edukacji zdalnej często brakuje uczniom na co dzień. Istotną kwestią wydaje się, że w obliczu realiów pracy z uczniami ze środowisk migracyjnych w czasie pandemii wielu nauczycieli szukało wzajemnego wsparcia, a także dzieliło się własnymi materiałami i wiedzą z innymi. Widać, że w ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej nauczycieli i specjalistów w dziedzinie edukacji dostrzega potrzebę zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom ze środowisk migracyjnych i odpowiada na nią.

Spotkanie po raz kolejny było okazją do podzielenia się doświadczeniami i opiniami, a także konkretnymi materiałami edukacyjnymi. W webinarze wzięło udział ponad 20 osób: nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele organizacji pozarządowych, ośrodkówdoskonalenia nauczycieli, naukowcy i badacze, a także inni eksperci zajmujący się wsparciem kształcenia cudzoziemców.

Program spotkania

 

Pandemia i edukacja uczniów ze środowsik defaworyzowanych

19.08.2020

Wypełnij ankietę i wesprzyj międzynarodowe badanie dotyczące wyzwań przed którymi stają nauczyciele w czasie pandemii koronawirusa. Badanie prowadzone jest w ramach działań europejskiej sieci polityk publicznych w zakresie kształcenia migrantów – SIRIUS 2.0.

Badanie ma pokazać w jaki sposób pandemia wpływa na edukację uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów ze środowisk defaworyzowanych. Wyniki badania zostaną wykorzystane do kolejnej edycji raportu Sirius Watch.

Badanie jest prowadzone zarówno wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej, jak i nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych.Czas potrzebny na wypełnienie ankiety, dostępnej jedynie w języku angielskim, to ok. 15 minut. Ankietę można wypełnić do 15 września br.

WYPEŁNIJ ANKIETĘ

Wszelkich informacji na temat badania udzielają eksperci litewskiej organizację PPMI, odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia: Justinas Didika Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i Cosmin Nada Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Drugie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


17.09.2019

17 września 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie eksperckie – Diagnoza potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich. Jak samorządy miejskie mogą wspierać edukację dzieci cudzoziemskich. Był to drugi tzw. NRT (National Roundtable – okrągły stół) organizowany w ramach projektu Sirius 2.0.

W ostatnich latach duże miasta w Polsce doświadczyły znaczącego wzrostu liczby dzieci cudzoziemskich w systemie edukacji. Jest to istotne wyzwanie dla szkół - dyrektorów i nauczycieli. Dlatego podczas spotkania eksperci rozmawiali o tym, w jaki sposób samorządy miejskie wspierają i mogą wspierać dyrektorów i nauczycieli w zakresie edukacji dzieci cudzoziemskich. Szczególną uwagę poświęcono kwestii diagnozy potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich, która w trakcie pierwszego NRT w 2018 roku została zidentyfikowana jako jeden ze szczególnie istotnych obszarów dla kształcenia migrantów w Polsce. Ponadto uczestnicy dyskutowali o innych wyzwaniach związanych z edukacją dzieci cudzoziemskich w Polsce – poruszono między innymi kwestie: funkcjonowania oddziałów przygotowawczych, pracy asystentów międzykulturowych, różnego rodzaju programów mentoringowych. Odnotowano postęp w zakresie dostępności informacji dla rodziców uczniów cudzoziemskich o edukacji w polskich szkołach. Wskazywano także na problem braku platformy, która zbierałaby różnorodne materiały informacyjne, metodyczne czy diagnostyczne przydatne w pracy z uczniem cudzoziemskim.

Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń i opinii zarówno samorządów dużych miast, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczycieli, naukowców i badaczy, a także innych ekspertów zajmujących się wsparciem kształcenia cudzoziemców. Kolejne spotkania o charakterze National Roundtable w projekcie Sirius w Polsce zaplanowane są na 2020 i 2021 rok.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2021.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2017–2021

Wyniki Badań

Wyniki badań

  • Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  • Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację
  • Raport “Sirius Watch 2019. Mapping prior learning of newly arrived migrant pupils in Europe”   |  Pobierz publikację
    Raport zbiorczy na temat krajowych I regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2019”   |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska – ekspert, kierownik projektu
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz – ekspert
  • Izabela Przybysz  – ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small