![]() |
AKTUALNOŚCI
|
Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży
Opis projektuInformacje o projekcieInstytut Badań Edukacyjnych i Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS w Warszawie realizują projekt „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest opracowanie, wdrożenie i upowszechnienie zestawu narzędzi – w postaci testów komputerowych i papierowych – do diagnozy funkcjonowania poznawczego dzieci i młodzieży, w wieku od 3 miesięcy do 25 lat (diagnoza 270 stopni). Opracowane testy oraz materiały postdiagnostyczne trafią do wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce. Cele projektuProjekt polega na opracowaniu zestawu narzędzi przeznaczonych do specjalistycznej diagnozy dzieci i młodzieży w obszarze funkcjonowania poznawczego. Stworzono je na podstawie autorskiej i nowatorskiej koncepcji teoretycznej dotyczącej funkcji wykonawczych (pamięć, uwagę, myślenie) w połączeniu ze sferą percepcji, języka i komunikacji. W skład zestawu narzędzi diagnostycznych wchodzi bateria testów, mierząca funkcje poznawcze, takie jak pamięć, myślenie, uwagę, język. Badanie jest prowadzone w formie atrakcyjnej dla dzieci oraz młodzieży i polega z m.in. na wykonywaniu testów w aplikacji komputerowej. Dzięki temu zapewniona jest pełna standaryzacja przebiegu badania oraz przyspieszony proces diagnozy poprzez automatyczne obliczanie i tworzenie profili wyników. Bateria testów w postaci aplikacji komputerowej umożliwia nie tylko łatwy dobór testów i przeprowadzenie badania, ale służy również diagnozie funkcjonalnej. Testy zostaną znormalizowane na ogólnopolskiej próbie dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat, przy czym w zależności od wieku będą miały różną formę i zawierały inne zadania. Planowane jest, że na wszystkich etapach projektu przebadane zostanie łącznie ok. 9 tys. dzieci i młodzieży. Opracowane narzędzia diagnostyczne będą przeznaczone także do diagnozy uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu, uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami uczenia się, z niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieci dwujęzycznych (pochodzących z innych kultur, dzieci imigrantów) oraz uczniów zdolnych. Dla wszystkich grup zostaną opracowane profile funkcji poznawczych. Dzięki takiemu ujęciu możliwe jest włączanie – a nie wykluczanie – uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podniesienie efektywności kształcenia i wsparcia. Planowane efektyEfektem projektu będzie opracowanie i upowszechnienie jednego spójnego zestawu nowatorskich narzędzi diagnostycznych do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. W skład zestawu będzie wchodzić komputerowa bateria testów poznawczych, skale obserwacyjne do oceny tej sfery rozwoju, przeznaczone dla rodziców i nauczycieli oraz zestaw materiałów postdiagnostycznych, wspomagających pracę z dziećmi wymagającymi stymulacji rozwoju poznawczego. Narzędzia w postaci nowoczesnej aplikacji komputerowej, zawierającej testy i materiały postdiagnostyczne dla specjalistów i nauczycieli, mogą być w łatwy sposób rozdystrybuowane do nieograniczonej liczby placówek, są ekonomiczne i łatwe w obsłudze, a także możliwe do rozbudowywania i aktualizowania w przyszłości. Dzięki czemu będą mogły z nich skorzystać również kolejne pokolenia. Dlaczego to jest istotne?Polskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne dysponują znikomą liczbą narzędzi diagnostycznych, które pozwalają w kompleksowy sposób scharakteryzować funkcjonowanie poznawcze dziecka, w tym mowę, czytanie i pisanie, a także sprawności poznawcze leżące u ich podstaw. Często są to narzędzia przestarzałe, przeznaczone jedynie dla określonej grupy wiekowej lub badania wybranych, wąskich obszarów rozwoju poznawczego. Ponadto są one zazwyczaj niedostosowane do badania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności umysłowej bądź fizycznej lub znacznymi trudnościami rozwojowymi). Wyposażenie poradni w nowoczesne i rzetelne narzędzia wspierające trafną i kompleksową diagnozę edukacyjną dzieci, nastolatków i osób dorosłych jest głównym celem tego projektu. Kontrola poznawcza (tzw. funkcje wykonawcze) oraz umiejętności językowe i komunikacyjne mają kluczowe znaczenie dla wielu aspektów funkcjonowania człowieka, zwłaszcza nabywania przez niego wiedzy i umiejętności. Funkcje wykonawcze mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój umysłowy i fizyczny, pozwalają na kontrolę procesów takich jak percepcja, uwaga, pamięć, planowanie, rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Umożliwiają one skuteczną regulację myśli, emocji i celowego zachowania człowieka. W powiązaniu z umiejętnościami językowymi determinują gotowość szkolną, późniejszy sukces edukacyjny i zawodowy, który przekłada się na jakość życia człowieka. Dobra diagnoza opisanych obszarów rozwoju poznawczego dokonana przy współpracy opiekunów, nauczycieli i specjalistów jest ważnym krokiem w wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci, wspieraniu ich rozwoju, podjęciu działań pomocowych a także profilaktycznych. Rozpoznanie indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka pozwala na rozumienie jego sposobu funkcjonowania poznawczego, a co za tym idzie – usprawnianie w toku edukacji słabych obszarów, przy wykorzystaniu mocnych stron i indywidualnych zdolności. Takie podejście pozwala również zapobiegać trudnościom w innych sferach funkcjonowania człowieka, takich jak aktywność społeczna czy funkcjonowanie emocjonalne, które mogą pojawiać się jako konsekwencje trudności rozwojowych i edukacyjnych. Aktualnie Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi badania normalizacyjne w grupach osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Natomiast badania normalizacyjne w populacji ogólnopolskiej są realizowane przez partnera w projekcie OZP – Uniwersytet SWPS w Warszawie. Informacje o tych działaniach zamieszczone są na stronie partnera projektu: https://www.swps.pl/nauka-i-badania/granty/18085-opracowanie-i-upowszechnienie-narzedzi-diagnostycznych-do-oceny-zdolnosci-poznawczych-dzieci-i-mlodziezy AktualnościTrwaja badania normalizacyjne w grupach SPE!03.09.2020Rozpoczęły się badania normalizacyjne opracowanych testów. Są one prowadzone w grupach dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami:
Badania na zlecenie IBE realizuje agencja badawcza PBS z Sopotu. https://pbs.pl/ https://pbs.pl/2020/06/oferta-psycholodzy/ Serdecznie zapraszamy do udziału w badaniu dzieci i młodzież, rodziców i nauczycieli. Dlaczego warto wziąć udział w badaniu? Biorąc udział w badaniu normalizacyjnym opracowywanych narzędzi, przyczyniacie się Państwo do rozwoju nowoczesnej edukacji i skutecznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Polsce, uwzględniającej spersonalizowane podejście do każdego ucznia. Podejście oparte na rozpoznaniu i wspieraniu mocnych i słabych stron oraz zrozumieniu indywidualnego funkcjonowania każdego ucznia. Jako opiekunowie dziecka wspieracie w ten sposób rozwój placówek edukacyjnych oraz specjalistycznych w tworzeniu dobrych warunków edukacyjnych oraz trafnych i skutecznych form pomocy oraz wspierania rozwoju wszystkich dzieci bez względu na ich możliwości czy ograniczenia. Warto dodać, że każde dziecko, które weźmie udział w badaniu, otrzyma atrakcyjny upominek. Ulotka informacyjna | List intencyjny Ministerstwa Edukacji Narodowej Zachęcamy do kontaktu: infolinia (czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00): 600 833 006 poczta elektroniczna: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych16.07.2018Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” to projekt, którego jednym z celów jest stworzenie zestawu materiałów przeznaczonych dla rodziców, nauczycieli, psychologów i pedagogów służących do wspomagania rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży. Zachęcamy do wypełnienia ankiety: Wypełnienie tej ankiety pozwoli nam poznać Twoje potrzeby dotyczące materiałów wspierających rozwój poznawczy twojego dziecka. Dzięki tej ankiecie dowiemy się jakie są Twoje – jako specjalisty – potrzeby dotyczące materiałów wspierających rozwój dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.
Warsztaty instruktażowe dla psychologów realizujących badania normalizacyjne.13.02.2018Warsztaty odbędą się w dniach 22.02 i 29.02 w godzinach 09:00-18:00, miejsce warsztatów Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS ul Chodakowska 19/31, Sala nr S103, S104 w dniu 22.02 oraz S001, S008 w dniu 29.02 br. Warsztaty mają charakter zamknięty, przeznaczone tylko dla normalizatorów.
Start nowego projektu IBE
27.07.2018„Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży” – to projekt, który przez najbliższe trzy lata będzie realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym. W ramach projektu opracowane zostaną nowatorskie narzędzia diagnostyczne do oceny rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w wieku od 3 miesięcy do 25 lat. Opracowane testy oraz materiały postdiagnostyczne trafią do wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych w Polsce. Nowatorskie narzędzia diagnostyczneW skład zestawu narzędzi diagnostycznych będzie wchodziła Bateria Testów Poznawczych, mierząca funkcje poznawcze, takie jak pamięć, myślenie, uwagę, język. Badanie będzie prowadzone w formie atrakcyjnej dla dzieci oraz młodzieży i będzie się składać z m.in. testów wykonywanych na komputerze. Dzięki temu zapewni się pełną standaryzację przebiegu badania oraz przyspieszy proces diagnozy poprzez automatyczne obliczanie i tworzenie profili wyników. Bateria Testów Poznawczych umożliwi nie tylko łatwy dobór testów i przeprowadzenie badania, ale posłuży również diagnozie funkcjonalnej. Skuteczniejsze wsparcie uczniówOpracowane narzędzia diagnostyczne będą przeznaczone także do diagnozy uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu, uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami uczenia się, z niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieci dwujęzycznych, pochodzących z innych kultur, dzieci imigrantów oraz uczniów zdolnych. Dla wszystkich grup zostaną opracowane profile funkcji poznawczych. Dzięki takiemu ujęciu możliwe jest włączanie - a nie wykluczanie - uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz podniesienie efektywności kształcenia i wsparcia. HarmonogramPlanowy czas realizacji projektu: 1.07.2018 – 30.06.2021
Aktualnie projekt znajduje się na Etapie III. Prowadzone jest badanie normalizacyjne narzędzi diagnostycznych w 10 grupach osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), którego celem jest opracowanie wystandaryzowanych norm oraz profili funkcjonowania dla poszczególnych grup wiekowych dzieci i młodzieży ze SPE. Wyniki badańWyniki zostaną opublikowane po zakończeniu projektu. KontaktKierownik Naukowy projektu, prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis Kierownik Badań, dr Katarzyna Wiejak Główny koordynator badań terenowych, Marta Przybylak ZespółZespół badawczy Grażyna Krasowicz-Kupis – kierownik naukowy projektu, profesor doktor habilitowany, psycholog i logopeda. W Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie realizuje projekty związane z diagnozą w edukacji. Dyrektor Instytutu Psychologii UMCS oraz kierownik Katedry Psychologii Edukacyjnej i Diagnozy Psychologicznej w tym Instytucie. Autorka wielu publikacji poświęconych dysleksji, zagadnieniom rozwoju czytania i pisania oraz mowy, a także diagnozy psychologicznej m.in. Psychologia dysleksji (2008), SLI i inne zaburzenia rozwoju językowego (2012) oraz Katalogu metod diagnozy rozwoju poznawczego (2014) (z K. Wiejak i K. Gruszczyńską), Nowa psychologia dysleksji (2019). Współautorka licznych narzędzi diagnostycznych dla psychologów, pedagogów i logopedów, w tym Baterii Testów Czytania, Baterii Testów Fonologicznych i Baterii Testów Pisania IBE, a także baterii Dysleksja 3 oraz Dysleksja 5. Współtwórczyni „Standardów diagnozy psychologicznej w edukacji” wydanych przez PTP oraz Rzecznika Praw Dziecka w 2018 roku. Przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Katarzyna Wiejak – kierownik badań, ekspert merytoryczny, doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych i adiunkt dydaktyczny w Katedrze Psychologii Edukacyjnej i Diagnozy Psychologicznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Autorka wielu publikacji poświęconych rozwojowi poznawczemu i diagnozie psychologicznej m.in. Katalogu metod diagnozy rozwoju poznawczego dzieci na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (2014; z G. Krasowicz-Kupis i K. Gruszczyńską). Współautorka licznych narzędzi diagnostycznych dla psychologów, pedagogów i logopedów – w tym Baterii Testów Czytania, Baterii Testów Fonologicznych i Baterii Testów Pisania IBE. Współtwórczyni „Standardów diagnozy psychologicznej w edukacji” wydanych przez PTP oraz Rzecznika Praw Dziecka w 2018 roku. Członek Zarządu Ogólnopolskiej Sekcji Diagnozy Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Posiada Europejski Certyfikat Polskiego Towarzystwa Psychologicznego dla użytkownika testów w środowisku pracy i organizacji (na poziomie 3). Marta Przybylak – główny koordynator badań terenowych, magister zarządzania, ukończyła studia na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Od 2007 roku koordynator projektów unijnych takich jak: „Badania uwarunkowań zróżnicowania wyników egzaminów zewnętrznych”, w tym przygotowanie Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT), „Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej EWD ” współfinansowanych ze środków unijnych w ramach EFS, Działanie 3.2, Priorytet III, POKL; „Optymalizacja sposobu wykorzystania narzędzi dydaktycznych IBE w praktyce lekcyjnej - wdrożenia”, w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFS, Działanie 3.1, Poddziałanie 3.1.1, Priorytet III, POKL. Prowadziła nadzór nad postępami realizacji poszczególnych etapów projektu/działania, bieżące monitorowanie realizacji projektu/działania oraz raportowanie postępów w ramach projektów „Pomysł na siebie YEI”, „Pomysł na siebie EFS”. Magdalena Kochańska – specjalista ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, psycholog, pedagog i językoznawca. Ekspert w obszarze rozwoju językowego dzieci i zaburzeń w tym zakresie. Pracownik Instytutu Badań Edukacyjnych, wykładowca akademicki i współpracownik ośrodków szkoleniowych dla nauczycieli, specjalistów szkolnych i poradnianych. Brała udział w wielu krajowych i międzynarodowych projektach badawczych dotyczących rozwoju językowego (mowa i pismo) oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych w tym zakresie. Współautorka narzędzi diagnostycznych dla psychologów, pedagogów i logopedów (m.in. Testu Rozwoju Językowego TRJ, Skali Język i Komunikacja), poradników dla rodziców i nauczycieli oraz narzędzi terapeutycznych (Modelowanie zdań). Certyfikowany trener metody responsywnej komunikacji wspierającej rozwój językowy dziecka: Learning Language and Loving It Hanen Centre. Beata Papuda-Dolińska – specjalista ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doktor pedagogiki, tyflopedagog, pedagog wczesnoszkolny, pedagog opiekuńczy. Specjalizuje się w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku oraz w zagadnieniach związanych z kształceniem specjalnym uczniów ze SPE. Adiunkt w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej i Socjopedagogiki Specjalnej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Autorka wielu publikacji poświęconych edukacji włączającej oraz edukacji osób z niepełnosprawnością wzroku m. in. Dziecko z niepełnosprawnością wzroku w roli ucznia szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej (2017). Tomasz Knopik – specjalista ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doktor psychologii, mgr filozofii, specjalista w zakresie diagnozy i wspomagania rozwoju dzieci wybitnie zdolnych. Adiunkt w Instytucie Psychologii UMCS. Autor lub współautor czterech narzędzi diagnostycznych ukierunkowanych na identyfikację zasobów uczniów z ponadprzeciętnym potencjałem intelektualnym (Kotwice mojej kariery, PREiS, Skala Poczucia Autonomii, Kompleksowa Ocena Wspierania Uczniów Zdolnych). Twórca Lubelskiego Laboratorium Talentów (sieć współpracy nauczycieli i specjalistów ukierunkowana na wspomaganie zrównoważonego rozwoju uczniów zdolnych). Ekspert MEN i ORE ds. edukacji włączającej. Autor około 50 publikacji dotyczących psychopedagogiki zdolności, inkluzji oraz kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci i młodzieży. Dorota Campfield - specjalista ds. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, doktor (tytuł uzyskała na Uniwersytecie Oxfordzkim), zajmuje się problematyką przyswajania języka obcego u najmłodszych uczniów, pomiarem i oceną osiągnięć językowych. Adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych. Była wykładowcą na Wydziale Edukacji Uniwersytetu w Oulu, w Finlandii, współpracowała również jako wykładowca z I.U.F.M. w Sztrasburgu, we Francji. Współautorka ogólnopolskiego badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej prowadzonego w latach 2010-2015 przez Instytut Badań Edukacyjnych, członek zespołu eksperckiego pracującego przy opracowaniu podstawy programowej dla wychowania przedszkolnego w zakresie języka obcego (2013), kierownik międzynarodowego projektu poświęconego ocenie opieki i edukacji przedszkolnej (2016-2017). Uczestniczyła w negocjacjach w OECD dot. uczestnictwa Polski w badaniu International Early Learning and Child Well-being Study. Autorka publikacji naukowych w międzynarodowych czasopismach i monografiach. Magdalena Łuniewska-Etenkowska – specjalista ds. psychometrii, doktor nauk społecznych (tytuł uzyskała na Wydziale Psychologii UW). Ukończyła psychologię (studia magisterskie) i matematykę (studia licencjackie) w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na Uniwersytecie Warszawskim. Współrealizowała projekty badawcze dotyczące dwujęzyczności i zaburzeń rozwoju językowego (Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski) oraz dysleksji rozwojowej (Instytut Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego). Współautorka kilku testów psychometrycznych (Obrazkowy Test Słownikowy - Rozumienie, Test Rozwoju Językowego TRJ, Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji IRMiK), metody tworzenia Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych CLT (www.psychologia.pl/clts) oraz kilkunastu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach z listy JCR. Piotr Zieliński –specjalista ds. psychometrii, doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, absolwent studiów doktoranckich i magisterskich Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Kierownik Zakładu Psychologii Lotniczej oraz Pracowni Diagnostycznej w Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej. Specjalizuje się w psychometrii i statystyce. Konsultant z zakresu psychometrii w Pracowni Testów Psychologicznych PTP. Swoją wiedzę i doświadczenie w tych obszarach wykorzystuje jako naukowiec i jako dydaktyk, zarówno w WIML, jak i współpracując z innymi podmiotami. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, współzałożyciel i przewodniczący komisji rewizyjnej Sekcji Psychologii Lotniczej. W ramach Warszawskiego Oddziału Terenowego PTP prowadzi dział dotyczący statystyki i psychometrii w internetowym Biuletynie WOT. Anna Błaszczak – ekspert merytoryczny, doktor psychologii, adiunkt w Katedrze Psychologii Emocji i Osobowości na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Specjalizuje się w zakresie psychologii edukacji, uwarunkowań osiągnięć szkolnych i diagnozie różnic indywidualnych. Od 2007 roku aktywnie współpracuje z Organizacją Międzynarodowej Matury (IBO) jako egzaminator i współautor arkuszy maturalnych z zakresu psychologii. Wieloletni nauczyciel psychologii w programie Międzynarodowej Matury (IB DP) z doświadczeniem w pracy dydaktycznej z uczniami ze SPE. Prowadziła zajęcia grupowe z młodzieżą w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz indywidualne rozpoznanie specyfiki funkcjonowania uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w celu zaplanowania i wdrożenia odpowiedniej pomocy psychologicznej. Autorka publikacji poświęconych rozwojowi poznawczemu, różnicom indywidualnym i diagnozie psychologicznej.Magdalena Smoczyńska – ekspert merytoryczny, doktor habilitowany, profesor w Instytucie Psychologii UMCS w Lublinie. Psycholingwistka i językoznawczyni, specjalistka w zakresie rozwoju językowego dzieci oraz specyficznego zaburzenia rozwoju językowego. Kierowała Pracownią Badań nad Językiem Dziecka na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pomysłodawczyni i główna autorka narzędzi do oceny rozwoju językowego dzieci w wieku 4-8 lat: Testu Rozwoju Językowego (TRJ) oraz Standaryzowanych Narzędzi do Oceny Wypowiedzi (SNOW). Współautorka podręczników testowych do ww. narzędzi. Autorka przesiewowych narzędzi: Inwentarza Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK), Krótkiego Inwentarza Rozwoju Mowy i Komunikacji (KIRMIK). Reprezentantka Polski jako członek Management Committee oraz Working Groups w COST ACTION IS1406 Enhancing children's oral language skills across Europe and beyond: a collaboration focusing on interventions for children with difficulties learning their first language [„Wspieranie umiejętności językowych dzieci w Europie i poza Europą: współpraca dotycząca interwencji u dzieci z trudnościami w przyswajaniu języka ojczystego”] w latach 2015-2019.
|